سرخط خبرها
خانه » بیمه » ضرورت تدارک پایگاه اطلاعات خدمات اجتماعی

ضرورت تدارک پایگاه اطلاعات خدمات اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری پول و بانک

سال‌هاست که در ایران برای تحقق دولت الکترونیک تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و تاکنون کشور توفیقاتی در این زمینه به‌دست آورده است اما هنوز ضریب نفوذ کامپیوتر و اینترنت در جامعه با سطح مطلوب آن فاصله دارد و دولت و جامعه الکترونیک به‌طور کامل تحقق نیافته است. دلایل و علل زیادی را می‌توان برای این نقیصه ملی برشمرد و شاید بتوان اولویت دادن به خدمات و عملیات نسبت به شکل دهی پایگاه‌هایی با اطلاعات و عدم هدفگذاری الکترونیکی کردن خدماتی که دارای شمول عام و فراگیر هستند را دو عامل اصلی عدم تعمیم و تعمیق نفوذ ICT در کشور و جامعه دانست. نتیجه آنکه در حال حاضر هنوز کشور فاقد یک پایگاه اطلاعات جامع، یکپارچه در حوزه منابع انسانی است و برخی پایگاه‌های اطلاعات موجود فاقد جامعیت و فراگیری و دارای رویکرد دستگاهی و بخشی است.

در سال ۱۳۸۶ و با مطرح شدن بحث هدفمندسازی یارانه‌ها این فرصت برای کشور فراهم شده بود تا نسبت به شکل دهی یک پایگاه اطلاعاتی جامع و فراگیر در حوزه منابع انسانی اقدام کند اما متولیان وقت با انتقال موضوع هدفمندی یارانه‌ها از وزارت رفاه وتأمین‌اجتماعی به وزارت اقتصادی و دارایی و دخالت دادن مرکز آمار ایران و سیستم بانکی در این امر، باعث شدند  تا این فرصت طلایی از دست برود. بسیاری از نابسامانی‌های بروز یافته در سال‌های اخیر در حوزه یارانه‌ها و نیز مشکلات مبتلا به جامعه نظیر همپوشانی در خدمات بیمه‌ای ‌و حمایتی و در عین حال محرومیت بخش قابل توجه مردم از پوشش‌های بیمه‌ای‌و حمایتی، پرداخت یارانه به افراد برخوردار، فراوانی آسیب‌های اجتماعی و…. ناشی از عدم وجود چنین پایگاه اطلاعاتی است. حال در شرایطی که واقعی‌سازی هدفمندی یارانه‌ها مرحله اول و نیز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه در برنامه دولت و مجلس قرار دارد، به‌نظر می‌رسد باید دراولین گام، شکل‌دهی پایگاه اطلاعات جامع خدمات اجتماعی کشور در دستور کار متولیان قرار گیرد. دلایل زیر را می توان در لزوم پرداختن به این موضوع بیان کرد:
 فراگیری: پایگاه اطلاعات خدمات اجتماعی دارای شمول عام است و تمامی‌آحاد جامعه و حتی غیر ایرانیان مقیم ایران را نیز می‌تواند شامل شود.
 استمرار: پایگاه اطلاعات خدمات اجتماعی، گستره زمانی قبل از تولد تا پس از مرگ افراد را شامل می‌شود و هر فرد در هر ماه حداقل یک تراکنش با این بانک اطلاعاتی دارد.
 اطلاعات ثبتی و عملیاتی: اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات خدمات اجتماعی، ثبتی و عملیاتی است زیرا هر تراکنش فرد( مددجو یا بیمه شده)با این پایگاه دارای یک ما به ازای مالی است واز این جهت اطلاعات آن قابل اتکاست و مبتنی بر فراخوان یا سرشماری نیست.
 عمومی: در حال حاضر بانک‌های اطلاعاتی و خدمات عملیاتی الکترونیک بسیار خوب و فعالی در کشور وجود دارند که جامعه هدف اغلب آنها طبقات فرادست می باشد، ولی عضویت در پایگاه اطلاعات خدمات اجتماعی در حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای، ‌اجباری است و همه افراد و اغلب دهک‌های درآمدی ‌باید در آن عضویت داشته باشند.
 پایایی: خدمات اجتماعی در قلمرو رفاه و تأمین‌اجتماعی در تمامی‌حالات و در تمامی‌زمان‌ها کارکرد داشته و باید بتواند حتی در شرایط بحرانی نیز پاسخگوی مددجویان و بیمه‌شدگان باشد، ولی اغلب بانک‌های اطلاعاتی و سیستم‌های الکترونیک رایج کشور در شرایط عادی پاسخگو هستند و به محض بروز هر حادثه‌ای‌ خدمات خود را قطع می کنند.
 پویایی: اغلب خدمات الکترونیک رایج در کشور  شرایط کار خود را به افراد تحمیل می‌کنند و این ارائه دهنده خدمات است که برای خدمت گیرنده تعیین تکلیف می‌کند، ولی در حوزه خدمات اجتماعی( امور امدادی، حمایتی، بیمه‌ای) این نیاز و شرایط افراد و اقشار و گروه‌های هدف است که خود را به ارائه سیستم خدمات دهی رفاه و تأمین‌اجتماعی و بانک اطلاعات خدمات اجتماعی تحمیل می‌کند و ارائه دهنده خدمات نمی‌تواند به دلیل اینکه فرد، شرایط و مدارک مستند را به همراه ندارد، از ارائه خدمات خودداری کند.
 مبتنی بر خانواده: تقریباً هیچیک از بانک‌های اطلاعاتی کشور، قابلیت و ظرفیت “خانوار سازی” ندارند و اغلب  مبتنی و متکی به افراد، فارغ از وضعیت سرپرستی، حضانت و کفالت است. به بیان دیگر در سیستم‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌های اجتماعی خانواده و سرپرست هر فرد مشخص می‌شود و ارائه خدمات بر این اساس صورت می‌پذیرد وحتی در مواردی “شبه خانوار” تعریف می‌شود. و در نتیجه یکی از زیر ساختهای تکوین نظام درآمد_ هزینه خانوار، شکل دهی پایگاه اطلاعات نظام جامع خدمات اجتماعی کشور است.
مخلص کلام اینکه اگر کشور بخواهد به دولت الکترونیک و جامعه الکترونیک دست پیدا کند و برای افزایش ضریب نفوذ خدمات الکترونیکی و اینترنتی در جامعه و از همه مهمتر برای اینکه بتواند یارانه‌ها را به‌طور واقعی هدفمند کند، باید در نخستین گام نسبت به تکوین یک پایگاه اطلاعات جامع و یکپارچه در حوزه خدمات اجتماعی( رفاه و تأمین‌اجتماعی) بامشارکت کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های امدادی و حمایتی وبیمه‌های اجتماعی اقدام کند و در این مسیر می‌توان از ابزارهای هوشمند ارزان قیمت و در دسترس همگانی نظیر تلفن همراه برای تعمیم و گسترش تبادلات و تعاملات اطلاعاتی این بانک با کلیه سطوح جامعه بهره برد زیرا در حال حاضر تلفن همراه مؤثرترین ابزار در لبه تکنولوژی است که با نازل‌ترین قیمت در دسترس همگان است و زیر ساخت‌های آن نیز در کشور وجود دارد و کاربری آن از ابزارهای دیگر نظیر کارت هوشمند و … به سرعت و سهولت وبا کمتربن سرمایه گذاری دولتی عمومیت یافته است.

 علی حیدری
کارشناس و عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی


منبع

همچنین ببینید

کسب رتبه بین المللی توسط بیمه پارسیان

به گزارش پول بانک موسسه رتبه بندی بین المللی ) (Capital intelligenceشرکت بیمه پارسیان را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =