خانه » بیمه » سایه روشن های بیمه ۹۵۰هزار راننده

سایه روشن های بیمه ۹۵۰هزار راننده

به گزارش پایگاه خبری پول و بانک

رئیس کانون رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور: محروم‌بودن رانندگان از حمایت در برابر بیکاری، یکی از چالش‌های قانونی بیمه اجتماعی رانندگان است که با توجه به ماهیت این حرفه و در مواردی بیکاری طولانی‌مدت فعالان در برخی مقاطع، امیدواریم قانونگذار به این مسئله توجه کرده و چاره‌ای برای آن بیندیشد.

غلامرضا خادمی‌زاده، رئیس کانون رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با خورشید با اشاره به آسیب‌پذیری فعالان بخش حمل‌ونقل با توجه به آمار حوادث و سوانح جاده‌ای بر ضرورت تقویت روزافزون حمایت‌های بیمه‌ای از این قشر تأکید کرد و فقدان وحدت رویه در برخی شعب سازمان تأمین‌اجتماعی درخصوص اجرای قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر را یکی از مشکلات موجود در این حوزه دانست.  
رئیس کانون رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: محروم‌بودن رانندگان از حمایت در برابر بیکاری، یکی از چالش‌های قانونی بیمه اجتماعی رانندگان است که با توجه به ماهیت این حرفه و در مواردی بیکاری طولانی‌مدت فعالان در برخی مقاطع، امیدواریم قانونگذار به این مسئله توجه کرده و چاره‌ای برای آن بیندیشد.
خادمی‌زاده افزود: در ابتدای مطرح‌شدن بحث بیمه اجتماعی رانندگان، روش کار کسر حق‌بیمه بر مبنای صورت ‌وضعیت و بارنامه‌های صادرشده برای هر یک از رانندگان بود که به ‌علت تخلفاتی که از سوی برخی شرکت‌های حمل‌و‌نقل به‌عنوان کارگزار بیمه‌های اجتماعی صورت گرفت و در کنار آن مشکلات مربوط به ثبت و نگهداری اطلاعات بارنامه‌ها و صورت‌وضعیت‌های صادره، روش اجرایی کار در سال ۱۳۷۹ و با تصویب قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر، تغییر کرد.
وی افزود: از سال ۱۳۸۰ طبق قانون جدید قرار شد رانندگان رأسا با حضور در شعب تأمین‌اجتماعی، ثبت‌نام کرده و حق‌بیمه خود را پرداخت کنند. تا سال ۱۳۸۴ پرداخت کل حق‌بیمه مقرر برعهده خود رانندگان بود اما پس از آن مقرر شد که ۵۰ درصد حق‌بیمه رانندگان توسط دولت پرداخت شود و هر راننده موظف است در پایان هر ماه، نسبت به پرداخت سهم حق‌بیمه خود اقدام کند و در صورت تأخیر در پرداخت حق‌بیمه توسط رانندگان، حمایت دولت درخصوص تأمین ۵۰ درصد باقیمانده حق‌بیمه، شامل حال وی نمی‌شود و کل حق‌بیمه مقرر را باید خود بپردازد.
رئیس کانون رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به اینکه راننده موظف است طبق قانون تا پایان هر ماه، حق‌بیمه خود را پرداخت کند و در غیر این صورت مشمول جریمه‌ای می‌شود که قابل‌بخشش نیست، گفت: این درحالی است که شاهدیم هر از گاهی در مورد بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان، قانون یا بخشنامه‌ای تصویب می‌شود و با توجه به سیاست‌‌های حمایتی دولت و سازمان تأمین‌اجتماعی، درخواست داریم این روال درخصوص جرایم بیمه‌ای رانندگان موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: مشکلی که در بحث بیمه رانندگان وجود دارد و گاه مسئله‌ساز می‌شود، برخی برخوردهای سلیقه‌ای است از جمله اینکه برخی شعب سازمان تأمین‌اجتماعی از ارائه گزارش سوابق بیمه‌پردازی رانندگان به راننده متقاضی به عناوین مختلف خودداری می‌کنند.
خادمی‌زاده، مشکل دیگر در زمینه بیمه رانندگان را متفاوت رفتارکردن برخی از کارکنان یا مسئولان شعب درخصوص اجرای قانون بیمه اجتماعی رانندگان دانست و افزود: طبق قانون، شعب تأمین‌اجتماعی موظف به دریافت حق‌بیمه از راننده تا پایان اعتبار کارت هوشمند هستند، اما بعضی از شعب به علت دیر پرداخت‌کردن حق‌بیمه و باوجود محروم‌شدن راننده از حق‌بیمه سهم دولت، از دریافت حق‌بیمه همراه با جریمه از رانندگان بیمه‌شده خودداری می‌کنند. این روال نادرست باعث می‌شود که شعب تأمین‌اجتماعی، رانندگان را مجددا و برای انجام معاینات اولیه پزشکی که بسیار هزینه‌بر است به مراکز درمانی ملکی  تأمین‌اجتماعی ارجاع دهند.
وی یکی از مزایای قانون جدید بیمه تأمین‌اجتماعی رانندگان را زیرپوشش بیمه قرارگرفتن اجباری تمامی رانندگان شاغل در بخش حمل‌ونقل عمومی از طریق الزامی‌شدن پرداخت حق‌بیمه به عنوان یکی از شرایط تمدید کارت هوشمند رانندگان دانست.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد با انتخاب مدیرعامل جدید سازمان تأمین‌اجتماعی از بدنه کارکنان این سازمان، با برگزاری نشست‌های تخصصی میان مسئولان این سازمان و تشکل‌های صنفی و حمل‌و‌نقلی، برخی اشکالات برطرف شده و رضایتمندی بیمه‌شدگان محقق شود.

 بیمه رانندگان، از ابتدا تاکنون
در همین حال محمد محمدی، مدیرکل فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت‌وگو با خورشید در مورد سابقه بحث بیمه اجتماعی رانندگان گفـت: رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر در اجرای تفاهمنامه سازمان حمل‌و‌نقل پایانه‌های کشور و سازمان تأمین‌اجتماعی در سال‌ ۱۳۷۳ مشمول قانون تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند و در ابتدا به ازای هر صورت‌وضعیت صادره برای رانندگان بخش مسافر ۵ درصد به عنوان حق‌بیمه و در مورد رانندگان بخش بار به ازای هر بارنامه صادره ۴ درصد، کسر و به‌عنوان حق‌بیمه بابت راننده‌ای که صورت وضعیت یا بارنامه به نام وی صادر شده بود به شعب تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شد. این توافقنامه تا شهریور ماه ۸۰ اجرا شد. اما با توجه به برخی مشکلات اجرایی، قانون بیمه‌های اجتماعی رانندگان حمل‌ونقل مسافر و بار در اردیبهشت ۱۳۷۹ تصویب و پس از  تدوین آئین‌نامه اجرایی مربوط، از مهر ۸۰ اجرا شد. براساس این قانون، تمامی رانندگان فعال در بخش حمل‌ونقل بار و مسافر که دفترچه کار رانندگی معتبر دارند با نام‌نویسی نزد شعب تأمین‌اجتماعی و با پرداخت ۲۷ درصد حق‌بیمه متعلقه، از تمامی مزایای قانون تأمین‌اجتماعی به استثنای بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند. در مورد رانندگان فاقد دفترچه کار رانندگی با معرفی راننده از طریق سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ای به سازمان تأمین‌اجتماعی و با پرداخت سه‌ماهه حق‌بیمه علی‌الحساب و انجام معاینات پزشکی، با ارائه گواهی پرداخت حق‌بیمه از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی، دفترچه کار رانندگی معتبر یا کارت هوشمند از سوی سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای صادر و براساس آن راننده در دوره‌ای که دارای کارت هوشمند است، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه رانندگان مشمول این قانون می‌توانند حق‌بیمه مقرر را یا به صورت ماهانه، یا به صورت سه ماه یک بار، به شعب این سازمان پرداخت کنند، گفت: دستمزد مبنای کسر حق‌بیمه رانندگان حمل‌و‌نقل برون‌شهری برای رانندگان اتوبوس، تریلر و کشنده معادل ۳/۱ برابر حداقل دستمزد ماهانه و برای رانندگان کامیون، کامیونت و تاکسی بین‌شهری معادل حداقل دستمزد ماهانه تعیین شده برای هر سال از سوی شورای عالی کار است.
مدیرکل فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی، در عین حال افزود: از ابتدای سال ۸۶ و به موجب مفاد یکی از بندهای بودجه این سال، مقرر شد بخشی از حق‌بیمه سهم رانندگان بخش حمل‌ونقل که در اجرای قانون بیمه اجتماعی خاص این قشر، بیمه شده‌اند از سوی دولت تأمین‌ ‌شود، به‌طوری که راننده بر مبنای دستمزد تعیین‌شده، ۱۷ درصد دستمزد خود را به عنوان حق‌بیمه می‌پرداخت و معادل ۱۰ درصد دستمزد حق‌بیمه سهم دولت بود. در سال‌های بعد از سال ۱۳۸۶ حمایت دولت از بیمه اجتماعی این عده، به همین ترتیب ادامه یافت. پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۸۹ مقرر شد بخشی از حق‌بیمه رانندگان از محل اعتبارات طرح هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود، به‌گونه‌ای که در حال حاضر  هر یک از رانندگان بیمه‌شده تنها ۵/۱۳ درصد از دستمزد خود را به عنوان حق‌بیمه سهم خویش می‌پردازند و پرداخت باقیمانده حق‌بیمه توسط دولت تعهد شده است. به این ترتیب در عمل  این گروه از بیمه‌شدگان تنها نیمی از حق بیمه مقرر را می‌پردازند و از حمایت‌های قانونی بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: رانندگانی که بعد از تاریخ هدفمندسازی یارانه‌ها فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و در بخش‌های درون‌شهری فعالیت می‌کنند با توجه به توافقات انجام گرفته با مراجع ذی‌ربط از جمله ستاد سوخت کشور، وزارت بازرگانی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، می‌توانند با مراجعه به سایت مراجع مزبور نسبت به ورود اطلاعات هویتی خود اقدام کنند تا ستاد سوخت و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اطلاعات اینگونه رانندگان را برای پوشش بیمه‌ای و تأمین بخشی از حق‌بیمه رانندگان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال کنند. این گروه از رانندگان می‌توانند پس از آن، با نام‌نویسی در شعب تأمین‌اجتماعی و انجام معاینات پزشکی، با پرداخت تنها نیمی از حق‌بیمه، زیرپوشش بیمه اجتماعی و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. البته رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی برون‌شهری با توجه به اینکه صدور کارت هوشمند رانندگی آنها تابع ضوابط خاص و متفاوت از رانندگان درون‌شهری است، نیازی به ورود اطلاعات خود در سایت ستاد سوخت ندارند و اینگونه رانندگان می‌توانند رأسا با مراجعه به شعب تأمین‌اجتماعی نسبت به تشکیل پرونده و پرداخت حق‌بیمه خود اقدام و پس از تشکیل پرونده درخصوص ادامه بیمه‌پردازی از طریق تعاونی‌های کارگزاری حمل‌ونقل اقدام کنند.
محمدی همچنین با اشاره به اینکه به شعب تأمین‌اجتماعی تأکید شده در پوشش بیمه‌ای رانندگان، با توجه به فرآیند تعریف شده از سوی معاونت فنی و درآمد اقدام کنند تا از اعمال سلیقه احتمالی در پوشش بیمه‌ای آنان جلوگیری شود، گفت: تمامی رانندگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری با توجه به قانون بیمه‌های اجتماعی رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر، می‌توانند نسبت به پرداخت حق‌بیمه سه‌ماهه آتی خود به صورت یکجا اقدام کنند و از مزایای این قانون برخوردار شوند و رانندگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری می‌توانند از طریق تعاونی‌های کارگزار حمل‌ونقل، پرداخت حق‌‌بیمه خود را تداوم بخشند. البته با توجه به تسهیلات فراهم‌شده در پرداخت الکترونیکی حق‌بیمه همچنین پرداخت اینترنتی که از ماه‌های آتی در کل کشور عملیاتی خواهد شد، هر یک از رانندگان می‌توانند بدون مراجعه به شعب تأمین‌اجتماعی یا کارگزاری‌ها یا تعاونی‌های کارگزار، نسبت به پرداخت حق بیمه خود رأسا اقدام کنند.
وی افزود: در تکمیل سوابق پرداخت حق‌بیمه رانندگان و در صورت عدم پرداخت حق‌بیمه دوره‌ای که دارای کارت هوشمند معتبر رانندگی بوده‌اند، این تسهیلات فراهم شده است که درصورت درخواست راننده مبنی بر تقسیط بدهی‌های معوقه، شعب تابعه این سازمان نسبت به تقسیط بدهی‌های معوق حداکثر در ۳۶ قسط ماهانه اقدام می‌کنند تا جزو سوابق پرداخت حق‌بیمه آنان منظور شود. لازم به ذکر است در صورت درخواست راننده مبنی بر عدم توانایی پرداخت یکجای بدهی‌های معوقه، شعبه مربوط مکلف به تقسیط آن با رعایت مقررات خواهد بود.
وی درخصوص نحوه اطلاع رانندگان از سوابق پرداخت حق‌بیمه هم گفت: هر یک از رانندگان حمل‌ونقل درون و برون‌شهری می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تأمین‌اجتماعی نسبت به اخذ سوابق پرداخت حق‌بیمه از طریق اینترنت اقدام کنند. لازم به ذکر است سوابق قبل از مهر ۸۰  در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین موجود بوده، این اطلاعات در اختیار اداره‌های کل استان‌ها قرار گرفته که هر یک از رانندگان می‌توانند درخصوص سوابق قبل از مهر ۸۰ به شعبه مربوط مراجعه و شعب تأمین‌اجتماعی مکلف به راهنمایی  و همکاری با راننده متقاضی هستند.
محمدی، تعداد رانندگان زیرپوشش بیمه رانندگان در حال حاضر را بیش از ۹۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: اگرچه در پوشش بیمه‌ای این گروه از افراد و گروه‌های خاص بیمه‌ای شامل زنان سرپرست خانوار، صیادان، زنبورداران، مربیان مهدکودک‌ها و کارکنان مراکز توانبخشی، این سازمان تمامی اقدامات لازم را انجام داده ولی تأمین بخشی از حق‌بیمه از محل هدفمند‌سازی یارانه‌ها عملیاتی نشده که این مبلغ لغایت شهریور ماه سال‌جاری بیش از ۷۰۰۰ میلیارد ریال است که امیدواریم با توجه به پیگیری‌های انجام‌گرفته از طریق سازمان تأمین‌اجتماعی و دفتر ریاست جمهوری مبنی بر پرداخت حق‌بیمه سهم یارانه‌ها، این موضوع عملیاتی شود تا سازمان بتواند در ارائه به موقع تعهدات قانونی اقدامات لازم را انجام دهد.


منبع

همچنین ببینید

ورودبه دانشگاه با پرداخت هزینه با بیمه‌ملت

به گزارش پول بانک با تـولد هـر فرزند رویای آینـده‌ای درخشـان در ذهن والـدین شـکل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 5 =